Waarom komt het loon wat per maand betaald moet worden steeds op een andere datum binnen?

Ik krijg per 4 weken loon en altijd op vrijdag, niet eerder, niet later.

Mijn man krijgt echter per maand betaald. En daarvan is de datum en dag steeds verschillend. Ook het aantal dagen dat er tussen zit is steeds anders.

Tussen 22 januari en 24 februari 33 dagen
Tussen 24 februari en 20 maart 24 dagen
Tussen 20 maart en 22 april 33 dagen
Tussen 22 april en 22 mei 30 dagen
Tussen 22 mei en 24 juni 33 dagen
Tussen 24 juni en 22 juli 28 dagen
Tussen 22 juli en 22 augustus 31 dagen
Tussen 22 augustus en 23 september 32 dagen
Tussen 23 september en oktober... geen idee nog niet ontvangen we zitten nu op 29 dagen.

Hoe zit dat nou?
Ik dacht dat als je per maand betaald krijgt dat je altijd op dezelfde datum loon kreeg. Behalve als die vaste datum in een weekend valt.

3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meestal krijg je een maandsalaris 5 werkdagen voor het einde van maand. Omdat niet elke maand even lang is zit er verschil in de uitbetalings datum.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo te zien krijgt hij loon altijd keurig x werkdagen na de zoveelste van de maand ; er zijn namelijk minimale verschillen tussen (20-24e van de maand ; precies een 5-werkdagen-range.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gok dat het vandaag of morgen, uiterlijk overmorgen binnen is.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Gelukkig zijn we niet bankroet ofzo. Het viel me alleen op dat er zo veel verschil in zit, en ik ken dat helemaal niet. Ik heb altijd al gewerkt bij bedrijven waarbij ik mijn loon 1x per 4 weken kreeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan werd je wellicht ook strikt per uur betaald, en dus ook 13 x per jaar.
Boven / buiten CAO zie je wel vaker dat er gewoon per kalendermaand betaald wordt. Ik ben eigenlijk niet anders gewend, en ik heb toch ook altijd minibaantjes gehad, met vast uurloon. Het werd gewoon de 15e overgemaakt (of de eerste werkdag daarna) en dan krijg je inderdaad een ' verloop' van 5 dagen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nee ik krijg altijd per kwartier betaald. Dus van 15:00 tot 23:00 is 8 uur. Van 15:00 tot 23:05 is 8 uur. Van 15:00 tot 23:07 is 8 uur en een kwartier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoelde een vast uurloon, dus in relatie met het aantal gewerkte uren. Er zijn echter ook banen met een vast maandsalaris waarbij het aantal uren juist weer niet zo nauw steekt. Tenzij het ECHT overuren worden - hele weekenden enzo. Maar in principe krijg je dan gewoon betaalt voor het werk , niet voor elke minuut / uur dat je ook daadwerkelijk gewerkt hebt, of heel incidenteel eens niet zoveel uur gewerkt. Eigenlijk komt de vierwekelijkse betaling me een beetje vreemd voor. Alleen van het uitzendbureau herinner ik me zoiets ; elke week geloof ik. Maar als je je loon eens per vier weken krijgt, is er toch pas ECHT geen peil op te trekken ?? Dan kun je het begin, middenin of eind van de maand je geld krijgen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat zegt mijn man dus ook. Terwijl ik altijd zeker weet dat ik op vrijdag datum X mijn loon krijg. Ik weet nu dus al dat ik 7 november weer loon heb. Terwijl mijn man op 19, 20, 21, 22, 23 of 24 november loon krijgt. Ik kreeg bij AH eens in de 4 weken, altijd op dinsdag de loonstrook en op donderdag salaris. Bij ouwehands dierenpark ook per 4 weken, dag weet ik niet meer. Bij een uitzendbureau per week en altijd op vrijdag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou die baas van je man doet het heel mooi, maand salaris behoord vóór de 30st of 31st op je rekening te staan. en hij ontvang het meestal ruim een week vooruit.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb gelukkig geen geld nood Winkees. Mijn salaris is nog niet op, gelukkig, anders hadden we iets fout gedaan. En de hypotheek afschrijving komt pas de 28e. Maar het viel me op dat er bij hem zo'n verschil in zit.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
*Wimkees
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zal ook te maken kunnen hebben met de grootte van een bedrijf. Als het niet al te groot is dan moet degene die de loonadministratie doet het vaak combineren met andere werkzaamheden en is het maar net de vraag wanneer die precies klaar is om alles over te maken. Werk zelf bij de spoorwegen, wij krijgen ons salaris altijd op de 15e (wat meestal inhoudt dat het op de 14e op de rekening staat). Tenzij de 15e in het weekend op maandag valt, dan hebben we het de vrijdag er voor op de rekening. Maar bij ons wordt het salaris gedaan door mensen die zich alleen maar daar mee bezig houden (en een zeer groot stuk automatisering), dan kun je dat soort dingen ook zo regelen.

Het beste antwoord

Een maandloon is op tijd als het op de laatste dag van de maand is bijgeschreven. Is dat zo, dan kun je er verder niets van zeggen (behalve als ook de data waarop wordt uitbetaald vantevoren aan de werknemers worden meegedeeld. Dan moetop die data betaald worden).

Verschillen kunnen worden veroorzaakt omdat de maanden niet even lang zijn. En omdat de data waarop de weekends vallen iedere maand anders liggen. De salarisadministratie heeft echter dezelfde tijd om alles te verwerken en werkt doorgaans alleen van maandag tot en met vrijdag. Verder vallen de feestdagen die door de week gevierd worden als werkdag af.
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het weekend worden geen salarisbetalingen gedaan, dus op zaterdag en zondag zul je geen bijschrijvingen zien die die nacht hebben plaatsgevonden. Ik krijg mijn geld de 25e, deze maand een zaterdag, dus dat zie ik maandag pas op mijn rekening. Een goede baas en salarisadministratie weet dat en zou het geld eerder overmaken zodat je het vrijdag de 24e al hebt. Vandaar de verschillen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met betalingen bedoel ik een actie van de bank, niet van je baas.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kijk maar in februari: de 22 is zaterdag, dan krijg je het maandag de 24e omdat de bank is het weekend niet overmaakt.